Konservering av frukt og bær


Konservering av stikkelsbær og plommer
                Bilete av stikkelsbærtre og plommetre.             
Foto: Liz Torine Enerhaug
No er hausten her, og eg har byrja på eit nytt og spennande semester ved Høgskulen i Volda. Studiet eg tek er «Mat, kultur og konservering». Det er eit samlingsbasert studie, der dyktige og fagkyndige forelesarar tek oss med på ei reise gjennom matkultur, skikkar, bruk og ivaretaking av gode gamle ingrediensar og råvarer opp gjennom tida. Vi har alt hatt fyrste samlinga, der fekk vi ta del i ein lærerik prosess med å konservere frukt, bær og grønsaker. Det er difor inga overrasking at fyrste arbeidskravet går ut på at vi skal konservere to valfrie produkt, der vi ikkje nyttar verken kjøling eller frysing som metodar for konservering. Nedanfor går eg inn på kva konservering er og kvifor ein bør nytte god hygiene når ein konserverar. Vidare så skildrar eg konserveringsmetodar og framgongsmåtar ved laging av stikkelsbærsylte og ved hermetisering av plommer, samt mine erfaringar og refleksjonar undervegs.


Konservering kvifor konservere?
Det å konservere tydar å nytte "(…) metodar (prosessar) som får matvarene til å halde seg lenger» (Innli & Helmersen, 1994). Det at matvarene skulle halde seg lenge, har vore ei aktuell sak for menneska i all tid. Djupvik (2012) opplys om at mat som er tillaga, alltid vil gjennomgå ein nedbrytingsprosess. Då spelar faktorar som oksygen, lys, bakterie og soppvekst inn, og kan gje endra smak og utsjånad. Holte & Wilhelmsen (2009) peikar på at vi har alltid vore avhengig av jamn tilgang til mat for å kunne overleve, og at det difor har vore naudsynt å bearbeide eller konservere maten slik den toler lagring i både varme og tørre så vel som kalde og fuktige sesongar.

Bilete frå fyrste samling, plommer, stikkelsbær, rabarbara  og solbær.
Foto: Liz Torine Enerhaug

På sommar og haust har naturen mykje godt å by på, og det bognar av frisk frukt, grønt og bær i alle regnbogens fargar. Her gjeld det å ta vare på råvarene, slik ein kan glede seg over dei gode smakane, også på vinteren. Ulltveit (1995) meinar bær og menneske høyrer saman, og at naturen har forsynt oss med gratismat frå skog å mark i tusenvis av år. Er gamle tradisjonar som plukking av bær, safting og sylting i ferd med å døy ut? Ulltveit (1995) meiner at pendelen er i ferd med å snu, og at ein lengtar tilbake til naturen. Eg håpar at dette blogginnlegget kan vere til inspirasjon for dykk som les, og at vi saman kan kome endå litt nærare naturen og det den har å by på.

Konserveringsmetodane eg har valt å nytte når eg laga desse to produkta, var sylting og hermetisering- der det var sukker og varme som to viktige element i konserveringa. Denne formen for varmekonservering, også kalt heilkonservering, seier Innli & Helmersen (1994) gjer at matvarene er sterile, bakteriar og sporar er drepne, slik at matvarene kan lagrast svært lenge så lenge emballasjen ikkje får skadar og står kaldt.


Hygiene viktig for eit godt resultat
Glasa som skal nyttast, må vaskast og steriliserast, her ved koking.
 Foto: Liz Torine Enerhaug

Djupvik (2012) peikar på at «Uansett kva kjemikaliar ein tilset saft og syltetøy, er det viktig å jobbe på ein reinsleg og god måte når ein konserverer». Hygiene bør vere øvst på prioriteringslista når ein lagar mat, og ved konservering er det ingen unntak. Eg passa på å heile tida nytte reine reiskap, glasa eg nytta var vaska godt på førehand, og så kokt i ei stor kjele med vatn. Der låg dei heilt til eg skulle nytte dei, slik dei skulle vere steriliserte og klar for bruk. Ein må sjølvsagt hugse å koke lok, strikk og anna utstyr som skal nyttast. Ein anna metode for å sterilisere glas og utstyr ein skal nytte, er å leggje dei reine glasa og utstyret i omnen ved 100*C i minst 10 minutt. Obs! Pass på og ikkje leggje noko inn i omnen som ikkje toler varmen, slik som plastikkartiklar og reiskap.


Øktakaffe må til!     
Foto: Liz Torine Enerhaug



Stikkelsbærsylte- prosess- framgongsmåte – refleksjonar
,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,

Prosess
Eg var så heldig at eg fekk tilbod frå den kjekke nabodama mi, om å plukke stikkelsbær i hagen hennar før dei gjekk til spille. Bæra var gul og søt, og eg tenkte den måtte vere nydeleg som sylte på brie og kjeks. Det var ein varm og fuktig kveld eg plukka bær, så myggen var på plass den også. Difor plukka eg 600 gr bær, og halverte difor oppskifta eg brukte frå «Go’bitar frå besta si kokebok», til ½ kg sukker og ½ kg bær. Dei resterande bæra gjekk med som «snosk» ved sidan av, til glede for små og store. 

                 Bilete av prosessen; frå stikkelsbærbusk til sylte.           
          Foto: Liz Torine Enerhaug                   


Framgongsmåte
Ingrediensar
Utstyr
Valfri mengde bær (Eg brukte 500 gr.)
½ kg sukker
0,75 dl vatn

2 store kjelar  (ein til sterilisering og ein til sylte)
1 klype (pølseklype til å plukke opp dei varme glasa frå kjelen)
Reine glas (sjå an kor mange du treng til mengde sylte)
Evt. stavmiksar.


1.     Start med å vaske glas og utstyr, sørg for at arbeidsplassen din på kjøkenet er rein og ryddig. Kok opp glasa du skal nytte i ein stor kjele og ha dei der heilt til du skal nytte dei.
2.    Reinsk bæra, skyl godt av rusk og blad. Legg bæra i ei kjele og kok saman med vatn i ca. 20 minutt. Tilset så sukker og rør til alt er oppløyst. Kok så vidare i nokre minutt.
(Her kan du velje å helle rett på glas, eller du kan gjere slik eg gjor, og nytte stavmiksar litt for å mose skalrestane og få ei litt glattare sylte)

3.    Hell på reine og steriliserte glas, bruk ei trakt, slik du unngår å søle på kanten. Fyl glasa heilt fullt, slik minst mogleg luft kan kome til. Ha på lok medan sylta fortsatt er varm og snu opp ned.

(Oppskrift frå «Go’ bitar frå besta si kokebok, s. 188)


Refleksjonar
Eg smakte på sylta før eg helte ho på dei steriliserte glasa, og var positivt overraska over den gode smaken. Eg likar i utgangspunktet ikkje stikkelsbær, men denne sylta vart rett og slett god! Dersom eg skulle gjort noko annleis, hadde det vore å redusert sukkermengda, då stikkelsbæra var så søt frå før av. Likevel, har sukkeret ei konserverande effekt på sylta, noko som bidreg til lengre haldbarheit, noko også Innli & Helmersen påpeiker. Dei skriv at «Syltetøy utan konserveringsmiddel treng mykje sukker så det ikkje skal mygle eller gjære- sukkeret verkar konserverande når vi bruker 750-800 g per kilo bær» (Innli & Helmersen, 1994)
Så dette er med andre ord ein vurderingssak, kor lenge skal sylta halde seg? Kva er formålet? Her i hus skal sylta nytast med ost og kjeks, og kanskje litt salt spekeskinke.

  
Hermetisering av plommer- prosess- framgongsmåte – refleksjonar
,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,.-‘¨’-.,

Prosess
                                                                       Bilete av prosessen; frå plommetre til hemetikk.   
                                                                                      Foto: Liz Torine Enerhaug     

Også her har eg vore heldig, bror min har ein flott hage, der det er nokon flotte plommetre. Han har to variantar, «Opal» og «Reine Claude d’Oullins» (Hageland.no). Dei sistnemnde var dessverre enno ikkje modne, men «Opal»- plommene var veldig modne og klar for plukking, og eg nytta difor dei. Eg var litt seint ute med å plukke så eg plukka dei som såg finast ut. Det vart ca. 2 kg frukt. Eg nytta to oppskriftsvariantar og med meg "på laget" hadde eg mi fagkyndige svigermor, som delte av både historier om plommeslag oppi Mikkal-hagen så vel som nyttig kunnskap. Også her ei oppskrift frå «Go’bitar frå besta si kokebok». Denne gongen hadde eg lært frå førre gong, når eg laga stikkelsbærsylte, at eg kunne godt redusere sukkermengda litt. Difor tok eg 750 gr. sukker pr. kg frukt. Den andre oppskrifta eg nytta var svigermor si, «Mikkals-plommehermetikk».

 

Tradisjonelt har hermetikk hatt mange bruksområder, og har mellom anna vore ein livreddar i krigstider.  Holte & Wilhelmsen (2009) kunne meddele at under napoleonskrigane var det nytta hermetikk som mat for soldatane ved fronten. Den var lagringsdyktig og lett og transportere.


Framgongsmåte
Ingrediensar
Utstyr
Valfri mengde bær (Eg brukte 2 kg.)

Sukkerlake:
750 gr sukker
1 l vatn

3 store kjelar  (Til sterilisering, sukkerlake og vassbad)
1 klype (pølseklype til å plukke opp dei varme glasa frå kjelen)
Reine glas (sjå an kor mange du treng til mengde plommer)


1.     Start med å vaske glas og utstyr, sørg for at arbeidsplassen din på kjøkenet er rein og ryddig. Kok opp glasa du skal nytte i ein stor kjele og ha dei der heilt til du skal nytte dei.
2.    Reinsk bæra, skyl godt av rusk, blad og stilk. Legg dei klar i ei skål.
3.    Mål og kok opp sukkerlake.

Her startar dei to variantane, vel ein av dei, eller gjer som meg og prøv begge to!
4.    «Go’ bitar frå besta si kokebok (s. 193)»
Prikk plommene med ei synål og legg dei forsiktig i eit sterilisert glas, og hell over sukkerlake ved hjelp av ei trakt. Unngå å søle på kanten og utsida av glaset. Hell på sukkerlake til det er heilt fullt. Ha på lok og stram til. Set glaset i ein kjele med lunka vatn og kok opp som eit vassbad i 5 minutt. La glaset stå i vatnet til det er kaldt.

5.    «Mikkals-plommehermetikk»
Her nytta eg same sukkerlaken og la i plommene, dei låg å trekte litt og vart møyre før eg la dei forsiktig i eit sterilisert glas. Tilslutt helte eg over den nydelege rosa-raude sukkerlaken (den har fått farge frå plommene), forsiktig over plommene til glaset var fullt. Ha på lokk og stram til, snu opp ned på kjøkenbenken og la dei også lagrast slik.


Refleksjonar
Grunnen til eg valte å nytte to oppskriftsvariantar for hermetisering av plommer, er fordi eg ville sjå kva for eit resultat som blei best, når plommene var så modne som desse «Opal-plommene» var. Det eg såg var at framgongsmåten frå «Go’ bitar frå besta si kokebok», var heilt klart den som bevarte plommene finast på glaset. Ved «Mikkals-plommehermetikk» sprakk skalet så lett og utsjånaden vart ikkje like lekker som den andre. Smaken derimot gledar eg meg til å vurdere seinare. Sukkerlakeresten som blei att, som hadde no fått ein nydeleg djup raudfarge, var for god til å skyljast ned i vasken, så den helte eg på flaske. Den kan nyttast som saus over til dømes fransk ostekake eller nyttast som sukkerbrøddynking.
Bilete av dei ferdige produkta.
Foto: Liz Torine Enerhaug     

Dette var eit kjekt og lærerikt arbeidskrav, der eg fekk prøve meg på å konservere stikkelsbær og plommer. Håper mine erfaringar og læringsprosess kan vere til inspirasjon for dykk andre som les. Lykke til med di konservering.


Kjeldeliste
Djupvik, G. (2012) Sylting og safting: Hele året. Oslo: Samlaget.

Holthe, A. og Wilhelmsen, B. U. (2009). Mat og helse i skolen: en fagdidaktisk innføringBergen: Fagbokforlaget.

Innli, K. E. & Helmersen, H. (1994) Produksjons- og konserveringslære: hotell-og næringsmiddelfag. Oslo: Yrkeslitteratur.

Lyster, I., Hatløy, M., O. (2012) Go’ bitar frå besta si kokebok: Tradisjonsmat frå Sunnmøre. Sanseleg forlag DA.

Ulltveit (1995). Ville bær- alle spiselige ville bær i Norge: mer enn 200 matoppskrifter. Oslo: Teknologisk forlag.

Hageland (2019) Plommer som smaker himmelsk. Henta 31.08.19, frå:            https://hageland.no/kjokkenhagen/plommer-som-smaker-himmelsk/




Kommentarer

Populære innlegg